donderdag 4 januari 2018

dE LeeSclub leest:

Op mijn schouders


Goedemorgen!
Jawel, ons volgende boek wordt er weer eentje van Jennifer Niven! Weten jullie nog dat we Waar het licht is lazen? Wel, Op mijn schouders is weer zo een geweldig YA boek van haar. Weer een must-read. Minder triest maar even aangrijpend! Dat boek bespreken we hier op donderdag 15 februari.






Maar vandaag gaat het om Honderd stukjes van mij. Tasje thee en koekje bij de hand? Hier gaan we:
Hebben jullie er ook zo van genoten? Ik vond het beste aan dit boek dat het zo levensecht was, met rommelige verwikkelingen én geen happy end (al had Gina van mij een mooi einde (eigenlijk niet-einde mogen hebben)!

Bij deze mijn recensie:




Honderd stukjes wordt op de cover aangeprezen door Jojo Moyes en dat begrijp ik wel. Dit boek past helemaal in de stijl van Moyes eigen boeken; en dat is een compliment. Die stijl zou je oneerbiedig kunnen omschrijven als chicklit maar dat etiket dekt de lading van deze 2 schrijfsters niet, hun boeken zijn zo veel meer.



In dit boek volgen we Gina die na haar scheiding van Stuart haar leven weer op de rails probeert te krijgen. Haar eerste stap is haar enorme hoeveelheid spullen te reduceren tot 100 dingen. Ze wil enkel de dingen houden die haar gelukkig maken. Dat betekent dat ze stuk voor stuk elk voorwerp in haar handen moet nemen en bedenken of ze het wil houden of wegdoen. Dit proces maakt heel wat fijne en minder fijne herinneringen los, die wij via flashbacks aan het begin van elk hoofdstuk kunnen lezen. In 25 hoofdstukken komen wij zo stap voor stap te weten wat en wie Gina gemaakt hebben tot de geweldige Madam die ze nu is.



Al heel snel ga je van Gina houden en leef je mee in haar zoektocht naar wat haar wel en niet (meer) past. Naast Gina komen er nog een rits personages voor die je zelf als vrienden zou willen hebben: Rachel, Naomi, Nick en natuurlijk de hond Buzz. Alle personen zijn zo gedetailleerd beschreven (net als de huizen, de dieren, de natuur) dat je tijdens het lezen het verhaal, als een film, voor je ogen tot leven ziet komen.

Ik kreeg enorm veel zin om een huis te kopen in een Brits plattelandsdorp, of er alvast eens eentje te huren.



En ok, soms is het verhaal wat voorspelbaar maar dat is het echte leven vaak ook, als je er maar met wat afstand naar kijkt.

“Leef je leven want je weet niet wat morgen brengt.” staat er op de achterflap en dat is echt wat dit boek met je doet: je goesting geven om volle bak te leven. Er nu van te genieten, wat het je ook moge brengen.

Mooie boodschap, mooi boek.



Ik zou zeggen: bestel of leen vlug het volgende boek en nestel je op de zetel onder een dekentje want het is geen weer om buiten te komen :) En nog eens bedankt om weer mee te lezen, super gezellig dat je mee doet!

''Interesse voor de wisselende seizoenen maakt je gelukkiger dan hopeloos verliefd zijn op de lente.''
-George Santayana-

Lees ze,
liefs Els



7 opmerkingen:

  1. Ah deze heb ik gemist. Ga ik alsnog inhalen als de bieb het heeft. Het andere boek heb ik gereserveerd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks dat je van heel veel dingen al kon voorspellen wat er zou gaan gebeuren vond ik het toch wel een aardig boek. Ik moet wel zeggen dat alles heel prima werd omschreven zodat je er een goed beeld van kreeg. Ik houd niet zo van een open einde maar de laatste zin moeten we zeker in gedachten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo heerlijk gelezen en het paste precies in de tijd van het jaar, een weekend weg, verstand op nul enzovoort. Bij ons staat het bij de romantische boeken en die kies ik eigenlijk nooit. Ik ben blij met je keuze Els en ik heb echt meegeleefd en wilde steeds graag verder lezen.
    ‘Op mijn schouders’ ligt toevallig sinds een paar dagen thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het boek '100 stukjes van mij' gelezen op een moment dat ik zelf niet zo goed in mijn vel zat. Voor mij kwam het boek dus op 't juiste moment omdat het zo beklemtoont om alles uit het leven te halen. Hoewel het wat voorspelbaar was, vond ik het toch een aangenaam 'feel good' boek. Bedankt voor de tip! De boeken van Jennifer Niven staan alvast op mijn 'te lezen' lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!