donderdag 3 november 2016

dE LeeSclub blijft lezen

Woehoe, DingenDieFijnZijnLeest again

Oh wat is en blijft het fijn om samen met jullie te lezen!
Zoals jullie wel weten lazen we De komst van de wolven van Sarah Hall.
Over dit geweldige boek straks meer, eerst nog 'teen en tander' afspreken. Ons volgende boek is weer een young adult boek: Waar het licht is van Jennifer Niven.
Geweldig mooi boek, hou jullie zakdoeken klaar! Dat boek bespreken we hier op donderdag 1 december.
Enne, ik beloofde een give away, bij deze:


Het linkse boek gaan we lezen, het rechtse kan je winnen. Het is een uniek vooruitexemplaar dus niet in deze vorm in de winkel te verkrijgen! Spannend he?
Het is dan ook nog eens een boeiend verhaal dus...
Het enige wat je moet doen is meedoen met onze 'discussie' over het wolvenboek, hieronder bij de reacties.
Zondag zal mijnheer de gerechtsdeurwaarder iemand van jullie als winnares uitkiezen!

En dan nu de wolven:



Ik hou van boeken over dieren, vooral boeken over wolven. Ik hou van de schrijfstijl van Sarah Hall. Dit boek behoort dan ook tot één van de toppers die ik dit jaar las.

Ik vind het geweldig hoe Sarah de komst en de zwangerschap van de wolven verweven heeft met de zwangerschap van Rachel. Net als alle nevenpersonages in dit boek, brengt Hall rachel helemaal tot leven met haar woorden.

Rachel is geen makkelijke, simpele madame, maar dat maakt haar des te aantrekkelijker als personage voor mij. Hoe ze omgaat met haar moeder, haar broer, schoonzus. Hoe ze worstelt met haar gevoelens van liefde of de afwezigheid van liefde. Hoe ze worstelt met alle kleine en grote dingen die deel uit maken van het leven, dat boeit me. Vaak herken ik mijzelf, heel vaak niet, maar dat geeft niet. Je leert de personages zo goed kennen dat je hen begrijpt.

Sarah schrijft heel zintuigelijk. Haar personages horen, zien en voelen veel en dat deelt ze met ons. Maar ook haar gedetailleerde beschrijvingen van de natuurpracht van Cumbria zijn om van te watertanden. Je wordt echt het verhaal ingezogen, omdat het zo een visueel verhaal is. Van mij mag er direct een verfilming van dit boek komen; hoewel ik al lang een film in mijn hoofd heb.

Hall maakt dat ik hongerig beschrijvingen van zwanger zijn lees, hoewel ik zelf geen kinderen heb. Ze schrijft met tentakels die je dieper het verhaal insleuren en al is dat verhaal bij wijlen nog zo donker, je geniet van elke pagina, elk woord, elke letter.

Op het einde blijf je verweesd achter. Ze doet je ook nadenken, aarzelen, twijfelen.

Ik heb geen idee of ik voor- of tegenstander ben van een herintroductie van de wolven. Ik ben dol op wolven en dol op de ganse natuur maar ik moet ook toegeven dat ik te weinig kennis heb om te oordelen in deze kwestie.

Ik weet wel zeker dat ik tegen de manier waarop ben. Ik vind het angstaanjagend om te lezen hoeveel macht de rijken kunnen verwerven. Om te beseffen dat met geld echt alles te koop is.

En hoewel dit verhaal natuurlijk fictie is vrees ik dat het in de echte wereld er niet veel eerlijker aan toe gaat…

Wie meer Sarah Hall wil lezen: ze heeft nog veel meer geweldige boeken (waaronder één over tattoo-kunst).

En wie meer over wolven wil lezen (in fictie-vorm): Jodie Picoult schreef Voor de wolven, net als al haar andere boeken een ferme aanrader. En Kristin Hannah schreef Het wolvenmeisje, super mooi en een zakdoeken-nodig-verhaal!

En, hebben jullie er ook van genoten? Hoe denken jullie over het vrijlaten/ontsnappen van de wolven? Ik hoor het graag!
Rachel is volgens mij ook een Madam met veel opwijkingen, ééntje van de goede soort dus ;) 
Dikke merci om weer mee te doen!

Een nieuw begin is vaak vermomd
als een pijnvol einde.
-Lao Tse-

Maak er nog een fijne opwijkende lees-donderdag van,
liefs Els




5 opmerkingen:

  1. Je had weer een mooi boek gekozen, Els. Dankjewel. Mijn verslagje staat op mijn blog. Voor-of tegenstander van herintroductie van de wolf? Ik heb eigenlijk geen goed doordachte mening,ik neig naar tegen.
    Ik ga het nieuwe boek nu reserveren in de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek met plezier gelezen. Het kabbelde prettig voort en beschrijft het echte leven in alle opzichten goed. En ondanks dat ik het al een paar dagen uit heb, blijft het me bezighouden. Weer zo'n goed leesadvies, dank je wel! Lang gelden las ik ook de Michelangelo van Coney Island, ook zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rachel ik hou van haar ze kroop zo in mijn huid, stoer en ook gevoelig.
    Wat goed om haar broer op te vangen..
    En poeh......je stelling/vraag...Ik hou niet zo van nep en namaak en zeker niet van de macht der rijken.
    Dus ik neig ook naar een nee wij mensen moeten niet alles willen bepalen en zeker niet met geld en macht. Al heeft Rachel er alles aan gedaan alles zo natuurlijk mogelijk te laten zijn en zelfs het ontsnapte jong willen redden die helaas machteloos was tegen wederom een bruut mens.
    Pfff die mensen.....
    Prachtboek Els, zonder meer 1 van mijn favorieten samen met Rabbit Hayes
    XEs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Els, C is net terug van de bieb met het nieuwe boek. Wie van ons het gaat lezen dat zien we wel ( misschien wel alletwee ) . De komst van de wolven is in elk geval door manlief gelezen en die vond het een heel goed boek. Het is een paar keer gebeurd dat ik de kamer binnenkwam, de t.v was uitgezet en hij zat te lezen, het boeide hem. Dus wie weet heb je er een mannelijke fan bij.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!