donderdag 9 juli 2015

Ik zou zo graag...

Ik zou zo graag een echte zijn...

Een echte feministe.
En in mijn hoofd ben ik dat ook. Ik lees de Opzij, stem op vrouwen, pleit tijdens verhitte discussies voor de gelijke behandeling van de vrouw,...
Maar ben in feite een muts. Zoals ze dat zo mooi zeggen in Nederland ;)

Ik heb een universitair diploma dat ik niet gebruik, ik werk parttime zonder dat we kinderen hebben en ik bak graag koekjes voor mijn man.

Dus jawel, u leest het goed: ik ben terug aan het werk! Parttime in een winkeltje in de 'grote stad'.
Het is allemaal nog wennen en veel leren en proberen niet te sterven van angst op de tram ;)
Maar dat komt allemaal goed en als ik wat meer op mijn plooi ben vertel ik er wel meer over.

Maar met mijn nieuwe job bleek maar weer eens hoe hoog mijn 'muts' gehalte is. Heel wat mensen lieten me weten te denken dat ik nu wel eens iets anders zou gaan doen dan parttime in een winkel werken. Maar helaas pindakaas voor hen, ik werk graag in een winkel en daarmee uit!

Laat me dan maar een muts zijn, laat dat dan maar mijn opwijking van deze week zijn :)
Dat heb ik ondertussen wel geleerd: je moet doen waar je gelukkig van wordt.
Ik gelukkig en Karel is gelukkig ook gelukkig dus wat wil een mens nog meer?
Een feministe zijn ;)

Wel: ik kies er zelf voor om mijn diploma niet te gebruiken, om niet fulltime te werken én om veel tijd in Dingen Die Fijn zijn te steken al ga ik daar niet rijk van worden.
Maar wat is rijk he!? En is genoeg niet genoeg?
Wij denken van wel. En daarom leven wij zoals wij leven en doe ik wat ik wil en laat ik vooral wat ik niet wil. Kan eigenlijk ook best feministisch genoemd worden he?
Dus bij deze: ik ben een feministe!

En ik bak koekjes voor als mijn man straks thuiskomt:


En niet omdat ik 'de vrouw' ben maar wel omdat ik hem graag blij maakt, zoals hij mij.
Ik ben dan misschien geen echte feministe maar een muts ben ik ook niet.
Ik ben liefde.
Dat is mijn drijfveer. Dingen uit liefde doen.
Voor jou, voor hem, voor anderen én voor mij!

De bedoeling van jouw leven
is te zijn wie je bent.
-Joseph Campbell-

Dikke kus en nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

23 opmerkingen:

  1. Oh els wat zien die er lekker uit ,ik ga ze ook eens bakken alleen zie ik 200 gr suiker staan ,daar maak ik 50 gr honing van .ben benieuwd en verwen die man maar lekker hoor ,gaat niks boven eenvoudig geluk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik, medefeministe , kan je hierbij heel duidelijk zeggen dat leven zoals je zelf wil heel erg feministisch is. Je bent gewoon ook een echte ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij bent nog steeds de aller fijnste Els die ik ken. Bedankt dat jij jezelf blijft.. Je maakt me altijd enorm heppie <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een feministische muts misschien? ;-)))
    Grapje, het klink alsof het goed met je gaat en dat is het aller aller aller belangrijkste!
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gezegd - en proficiat met het nieuwe werk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is rijk hè ? Jullie zijn rijk, met elkaar, dat is niet in geld uit te drukken. Blijf vooral doorgaan met Dingen Die Fijn Zijn. Trouwens, ik heb gisteren de kaarten ontvangen ( snelle levering hoor ). Ze zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je nieuwe baan, lieve Els. Parttime in een winkeltje klinkt zalig. Enne, dank voor je geweldige kaart! Heb er een blog over geschreven :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kiezen te doen wat jou gelukkig maakt is behoorlijk feministisch, toch? Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah fijn voor je Els. Gefeliciteerd. Ik had zelf een leuke baan als juf, maar ik had ook wel graag in een winkel willen werken. Lijkt me nog steeds leuk, al hangt het wel af van het soort winkel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je weer aan het werk bent
    (tram of geen tram)

    En als jij een muts bent, ben ik er ook één,
    want ik ben ook zot van koekjes bakken,
    om te beginnen uit liefde voor man en kinderen,
    maar vooral omdat ik ze zelf graag lust :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En zo is het! Een feministe hoeft toch ook niet elke dag bh's te verbranden ofzo ;-).
    Super dat je weer werk hebt dat jou ligt, of je er nou "rijk" van wordt of niet.
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als wat je hier beschrijft geen rijkdom is... en zolang je opkomt voor je eigen belangen (met liefde) zit het helemaal goed. Eet smakelijk samen want die koekies gaan natuulijk gegeten worden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij bent een "rijke", blije, lieve (halve) feministe die graag koekjes bakt en mooi tekent en.. welke man zou zich nu zo geen vrouw wensen?
    Succes met de nieuwe job...jammer dat het niet bij Robuust is anders liep ik je er een keertje tegen 't lijf! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als de koekjes net zo lekker smaken als ze er uit zien dan is die missie wel geslaagt ;-) . Fijn dat je weer een job heb gevonden waar je je gelukkig in voelt.
    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je bent gewoon heel goed bezig!! Niks mutserig aan! Dikke proficiat met je baan!!! Ik las het... dacht: daar stond vast werkte... scrolde terug en zag werk, ha, geweldig voor je! Geniet ervan en laat die angst maar varen! Weg, ver weg! Fijn weekend! En eet smakelijk van je feministische koekjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allereerst proficiat, wat fijn dat je weer een baan hebt!! Je moet doen waar je gelukkig van wordt, daar heb je helemaal gelijk in. En ik denk dat jij en Karel samen een heel rijk leven hebben, jullie genieten van alle mooie momenten, nemen de tijd voor elkaar en kunnen juist van alle kleine dingen genieten! En wat is mutserig? Ik ben denk ik dan ook een muts... Werk doen waar ik voldoening uit haal, samen knus op de bank een filmpje of een detective kijken (terwijl ik nog mutseriger zit te handwerken...), een wandelingetje maken in het bos, appeltaartje bakken op een vrije dag, dat zijn allemaal zo'n fijne dingen. Een hele fijne zondag, X Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je bent geen muts maar een blije MUS naar mijn idee. Je bent pas rijk als je je goed voelt in de dingen die je doet en wat anderen daar van vinden zal je een zorg zijn!
    Waarom zou je altijd dingen moeten doen omdat het zo hoort? No way, je bent gewoon jezelf en of dat nu feministisch is of niet - je bent lekker je unieke zelf! X

    BeantwoordenVerwijderen
  18. nou els:-)
    dat klinkt zó ontzettend lief,
    je moet altijd doen wat voor jou het fijnste voelt,

    je bent een lieverd,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waarom zou je persé feministe willen zijn? En waarom ben je dat niet? Je werkt, zorgt voor mensen om je heen en ver weg, zorgt goed voor jezelf, hebt een baan enzovoort, enzovoort. Je bent gewoon een leuke, lieve , slimme meid. En jezelf ook niet in of uit een hokje plaatsen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Volgens mij is een feministe een vrouw die doet wat ze graag wil doen, ongeacht wat anderen daar van vinden. Vrouwen (overal ter wereld) moeten het recht hebben om te studeren als ze dat willen maar net zo goed het recht om gewoon lekkere koekjes te bakken. Zolang het maar je eigen keuze is.
    Waarom zou je trouwens met 2 voltijds moeten werken als je geen kinderen hebt? Je hebt dan toch ook minder geld nodig? Deeltijds werken is eigenlijk een goede daad want zo maak je werkuren vrij voor andere. Als 4 mensen 4/5de gaan werken is er plaats voor een 5de persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. AMEN!!! Niets meer aan doen... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh maar jij bent geen muts hoor! Ennuh super toch dat je goed voor jezelf zorgt en partime gaat werken, geloof me dat veel mensen zouden willen ruilen met je. Ik werk 12 uurtjes en ik vind dat al meer dan genoeg, ik heb het echt wel naar mijn zin hoor op de sociale werkplaats lekker naaiende...misschien ook wel heel mutserig maar ik zie mezelf tegenwoordig als creatieve dame en geloof me dat was het laatste wat ik vroeger dacht te zijn. Dus lieverd doe je ding op jouw manier en geniet van het werken in de grote stad. Oh zou zomaar toch eens bij je in de winkel willen stappen hihi...is het een grote winkel of een speciaal zaakje...och als je er maar plezier aan beleefd! Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!