donderdag 26 maart 2015

Afleiding

Wat te doen op grijze dagen...

...op grijze dagen als deze, met nog donkerdere dagen in het verschiet.
Gratis tip van 'Dokter Els': doe iets, blijf bezig, zoek afleiding.
Zoals: bak nog eens een brood


Dat geeft een trots en voldaan gevoel. Pompoenbroodmix van de Albert Heijn, lukt altijd blijkbaar :)

Is die afleiding een oplossing? Bah nee, enkel een uitstel van de pijn en het verdriet...
Maar ik wil nu gewoon dinsdagavond halen en dan zien we wel.
Dus dan is dat trucje om mijzelf om de tuin te leiden wel heel nuttig.
Niet stilzitten...zegt Dokker Els.

Ik denk dat dat een op-wijking is: doelbewust trucjes toepassen om jezelf af te leiden. Trucjes die je nota bene zelf verzint... En toch werken ze, is dat niet raar!?
Het menselijk brein is en wonder he.
Een mooi wonder.
Een van de #Dingendiefijnzijn.

Hebben jullie ook van die trucjes? Om jezelf van iets af te leiden, om iets niet te moeten voelen, niet te hoeven denken...?

Ik waarschuw wel: niet te lang toepassen en niet in te hoge dosis ;)
Nee, serieus, dit mag je even doen. Om een korte periode te overbruggen. Blijf dat niet doen, dat is niet gezond. Je moet je gevoelens gewoon toe laten en de waarheid onder ogen zien. Dingen verdringen of opkroppen is niet gezond. Geeft gewoon op de lange termijn meer miserie.
Naar Dokter Els luisteren hoor, ze spreekt uit ervaring :)

Vanaf woensdag 1 april duik ik het diepe in, hoe lang of hoe diep zien we dan wel.
Maar ik zal er als herboren uitkomen, u weze gewaarschuwd :)

Je kunt pas plannen voor de toekomst maken
als je vrede sluit met het verleden.
-Joy Fielding-

Maak er nog iets moois van vandaag,
geniet ten volle van al jullie fijne opwijkingen
liefs Els

9 opmerkingen:

  1. ik wil dan vooral slapen en snoepen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik ken de truc en pas hem ook toe ,een goede opwijking toch,bedankt dokter els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan wil ik mijn bed in. Even rust, gordijnen mogen open blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat duik ik in het diepe, begrijp ik niet, ik heb allicht ergens iets gemist.
    wat gebeurt er op 1 april?

    afleiding helpt inderdaad (helaas laat ik me te vaak en te veel afleiden en geraak ik meestal moeilijk weer op het juiste pad) kijk eens op mijn blog: gewoon servies beschilderen: heel afleidend! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn trucje was doorgaan, altijd maar doorgaan, hard werken en idd geen moment stilzitten en dat heb ik jaren volgehouden... En dan kom je jezelf alsnog tegen en ga je keihard onderuit... Nu vlucht ik niet meer, onderga het maar gelijk en... ik schrijf en dat werkt voor mij super. Bij de mindfulness training heb ik een beetje beter geleerd te accepteren ipv te verzetten en verbazingwekkend genoeg voel ik me er beter bij. Geniet in ieder geval wel van je zelf gebakken brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een lange hete douche doet voor mij wonderen, ik ontspan helemaal en denk even aan helemaal niets... En ik luister zeker naar dokter Els! Een hele mooie quote van Joy Fielding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Virtueel zonnestraaltje voor jou; xxx Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lezen en vooral chocola ;-)
    Komt goed met jou lieve Els - Dikke hart-onder-de-riem-knuffel voor jou!X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Els, alles komt goed! Met geduld, wat geluk en een beetje moed! Deze spreuk heb ik niet zelf verzonnen, hoor, maar ik kwam hem deze week op het www tegen. Maak er maar een nieuwe mantra voor jezelf van: herhaal deze zin zo vaak mogelijk in jezelf. Ook hardop voor de spiegel. Schrijf hem om te beginnen al eens minstens 15x achter elkaar op een blad. Zorg dat je helemaal doordrongen wordt van deze waarheid!
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!