zondag 29 april 2012

Rabarbervlaai

Recept van mijn grootmoeder

Dit is echt lente: mijn eerste rabarbervlaai van dit jaar. Super makkelijk en gigantisch lekker!

Hoe maak je dit zelf:
-bekleed een taartvorm met bladerdeeg, vul de bodem met stukken rabarber (eerst schillen, dan in kleien stukjes snijden)
-daarover giet je 2 tassen kristalsuiker, daarover gaat nog 1 tas bloem (gewone, geen zelfrijzende)
-als laatste giet je hierover 6 (bio-) eitjes die je lichtjes hebt los geklopt met een zakje vanillesuiker
-dit alles gaat dan een halfuurtje in een voorverwarmde oven op 180 graden.
(als je graag een krokantere bodem wil moet je die eerst al wat voorbakken)

Zoals je kan zien heb ik een paar stukjes rabarber apart gehouden. Als je dit met een goede schep kristalsuiker op een laag vuurtje zet heb je snel een lekkere 'rabarberspijs'.
Ik eet dit het liefst warm, direct uit het pannetje. Mijn man eet dat het liefst koud, kwestie van goesting...

 En dit is het resultaat! Smakelijk!!!

2 opmerkingen:

  1. Giet je die suiker, bloem en eierkluts er echt zomaar over ? Moet dat niet wat samen gemengd zijn voor je het over de rabarber giet ? Brokjes bloem lijken me niet zo smakelijk ;)
    Het ziet er in ieder geval lekker uit en is een fijn idee om onze rabarbers te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gewoon over gieten! Zie wel dat alles een beetje mooi verdeeld is ;) De oven doet de rest van het werk (de suiker sijpelt in de rabarber voor een zoetere smaak en de eieren dringen in de bloem en maken een soort van koek).
      Als je dit een maal gemaakt hebt ben je verkocht!
      Eigen rabarber!? Nu ben ik jaloers, daar is mijn tuin (koertje eigenlijk...) jammer genoeg te klein voor.
      Veel plezier en smakelijk!
      Laat je weten hoe het gegaan is?
      Groetjes Els

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!